3 עצות שיעזרו לכם לגייס כסף
3 עצות שיעזרו לכם לגייס כסף
פורסם בתאריך 30/05/13 11:57, מאת עומר שליט-כהן, חממת משגב

גיוס-הון הוא תהליך קשה מאוד, מתיש, ארוך ובלתי-צפוי. לרוב, היזם נמצא בעמדת נחיתות מול המשקיעים הפוטנציאלים. בכדי להפוך את התהליך למושכל יותר, לפניכם שלושה רעיונות שיכולים לסייע לכם לגייס כסף לסטארט-אפ:


1. לא להצליח בגיוס כסף: המפגש עם משקיעים מעלה שאלות רבות, שלא על כולן ניתן לענות בהתחלה. מכל אינטראקציה עם משקיעים ניתן להפיק ידע רב ולהשתפר – לחדד את המודל העסקי, לבחון שינוי בכיווני הפעולה של החברה, להבין מה חסר בעיני המשקיעים בחברה, מה האבולאציה שלפיה ניתן לגייס הון (שיעור המניות שניתן למשקיעים תמורת ההון) ועוד.


דחייה מצד משקיעים עשויה ללמד מה הם מחפשים: המשקיע יגיד לכם מדוע הוא לא מעוניין להשקיע בחברה, ואם תעבדו, תשנו חלק מהדברים ותגיעו אליו שוב, הוא יכול לקבל תחושה טובה לגבי איכות הצוות, הפתיחות לפידבקים והמחויבות שלכם להצלחה. זכרו שאנשים משקיעים באנשים, ותהליך כזה של פתיחות יכול במקרים רבים לגרום למשקיע להתאהב ביזם.


2. להיזהר מ"מובילי-דעה": לרוב, חברה צריכה מובילי-דעה בתחום הטכני ובתחום העסקי. יש לכך יתרונות מובהקים, אך גם חסרונות. מובילי-דעה בתחום הטכני עלולים להתעקש על מה שנראה להם נכון ולא יסכימו לשמוע על חלופות. סיטואציה שכזו מציבה אתכם בבעיה, כי הם ה"מומחים". אנשים כאלה יכולים להקשות עליכם לגייס מומחים נוספים לצוות מסיבות מגוונות, ולא פעם מטעמי מלחמות אגו.


כך גם הדבר לגבי מובילים עסקיים: במקרים רבים אנו רואים חיבורים כאלה בין יזמים לאנשי עסקים, ולעתים המומחה אינו באמת מומחה, אלה רק "מאכער" וזה עלול להקרין עליכם לרעה. כמו כן, אנשים כאלה מוסיפים לפעמים תנאים להעסקתם שהמשקיעים מאוד לא אוהבים. כמובן, כל מקרה כזה נבדק לגופו ובמקרים רבים אם יש כימיה טובה, מומחים כאלה יכולים לעזור. אך לפני שאתם יוצרים התקשרות שכזאת, רצוי לקבל חוות-דעת מאנשים שעבדו איתם, לוודא שהם אכן מספקים את הסחורה. בנוסף, התנו כל הסכם בכך שניתן לסיים אותו בכל עת ושהתקבולים מתקבלים לאורך זמן ולא במכה, במידה והכימיה הטובה מתערערת.


3. לחץ חיובי מתון: המשקיע מתחיל לבחון את המיזם ואם הוא מוצא בו עניין, יתחיל תהליך של בדיקת נאותות. בזמן הזה מתנהל שיח בין המשקיע ומומחים מטעמו לבין צוות החברה. מומנטום טוב הינו קריטי להצלחת התהליך. אם תקחו את הזמן ויעבור זמן רב בין התקופה בו נשאלות השאלות לזמן בו ניתנות התשובות המשקיע כבר עשוי לשכוח ממה הוא כה התלהב. גם כאן, מידת ההיענות המהירה עשויה להצביע על מידת המחויבות של הצוות. מצד היזמים כדאי לייצר תחושה של דחיפות, אחרת ההשקעה תיסגר עם משקיע אחר. משקיעים לא רוצים שמישהו אחר יתפוס השקעה טובה במקומם.

 

 

עומר שליט-כהן הוא סגן נשיא לפיתוח עסקי בחממת משגב.

 

גיוס-הון בדרך להקמת סטארט-אפ יידון בהרחבה במסגרת קורס MedInnovation - יזמות בתחום הטכנולוגיה הרפואית שייפתח ב-10.6.13. הקורס, הנערך ב-StarTau בשיתוף עם חממת משגב, מציג למשתתפים את הידע התיאורטי והכלים הפרקטיים הדרושים בכדי להוציא לפועל רעיונות בתחום הרפואי.