"איפה הכסף?" - התשובה נמצאת עמוק בתור האתר שלכם
"איפה הכסף?" - התשובה נמצאת עמוק בתור האתר שלכם
פורסם בתאריך 14/03/13 11:18, מאת קדאל ירושלמי, בעל חברת KiS

* הכותב הינו מנהל מקצועי של קורס AffiliTau (שיווק שותפים ויזמות אינטרנט) באוניברסיטת תל אביב. 

 

לכל אתר באינטרנט יש מטרה. בין אם מדובר בפורום מקצועי, חנות מקוונת למכירת שעונים, חברה המספקת שירותי ייעוץ, או אתר תדמית עם פרסומות - לכל אתר יש מטרה או מספר מטרות שלשמה הוא הוקם.

 

מטרות האתר מוגדות כ"יעדים" (Goals). הגדרת היעדים חיונית לניתוח הביצועים של האתר ושיפורם תוך כדי תנועה. חשוב להגדיר את היעדים מראש, עוד בטרם הקמת האתר, משום שהבנייה שלו מושפעת מהיעדים. כמו כן, חשוב להיות פתוחים לשינויים ויזואלים ופונקציונליים באתר קיים.

 

ללא הגדרה ברורהלא נוכל לנתח ולהבין באם האתר שלנו אכן מבצע את הפעולה לשמה הוא הוקם. כאשר היעדים ברורים לנו והגדרנו אותם בכלי הניתוח (לדוגמת Google analytics), באפשרותנו לבדוק האם האתר אכן מגשים את יעודו.

 

דוגמא ליעדים אפשריים: ליד, מכירה, הרשמה לרשימת תפוצה, הרשמה לפורום, מעבר מעמוד xלעמוד y, משך השהות באתר ועוד. בעלי אתרים רבים נוטים להשקיע משאבים רבים של כסף וזמן ביצירת תנועה לאתר ממקורות שונים, אך נוטים להזניח את חשיבות הגדלת אחוז ההמרה של יעדי האתר.

 

ישנם מספר פרמטרים שיש לתת עליהם את הדעת, וביניהם:

 

גורמים ויזואליים

רושם ראשוני ממראה ועיצוב האתר, קלות הניווט והבנת האתר, צבעי האתר, גודל כפתור הקריאה לפעולה, תמונות אטרקטיביות ומעניינות ועוד.

 

גורמים טקסטואליים

איזה טקסט יקבל את הגולשים? מה יהיה כתוב בכפתור הפעולה? כתיבה בעלת ערך לגולש, עניינית, שכנועית ואמינה.

 

סדר ומיקום

למיקום האובייקטים באתר גם כן חשיבות גבוהה מאד - היכן יהיה טופס יצירת הקשר, מה יהיה מיקום הלוגו, מה למעלה - למטה - ימין - שמאל, סדר היררכי המתבסס על חשיבות האובייקטים בתוך העמוד, סדר העמודים ועוד.

 

כיום השקיפות ועומק הנתונים הינם כמעט מושלמים עבור בעל האתר, וניתן לקבל חיתוכים עמוקים ומדוייקים על תפקוד האתר והתנהגות הגולשים.

 

כך מספר שאילתות פילוח שניתן להוציא לדוגמא: משך השהות של הגולשים שהגיעו מפייסבוק לאתר; מילת החיפוש בגוגל שיצרה הכי הרבה מכירות; אחוז הנטישה של הגולשים בעמוד מסויים (יציאה מהאתר); מיקום גיאוגרפי שיצר הכי הרבה לידים; כלל התנועה לאתר, מפולחת על פי מקור התנועה בתצוגת משפך ביחס ליעדים שהוגדרו באתר; מפת חום המייצגת את מיקום העכבר על פי פופולריות; וידאו מוקלט של תנועת כל אחד מהגולשים באתר עם העכבר; ועוד פילוחים רבים.

 

מכל אחת מהשאילתות הללו ניתן ללמוד על פעילות האתר והתנהגות הגולשים, אשר נוציא אותם בהתאם ליעדים שהגדרנו בהתחלה. ניתן להסיק מסקנות רבות, ולשפר את האתר בהתאם.

 

חווית משתמש נוחה, יצירת ערך לגולש, תרגילי שיווק חכמים באתר ועבודה נכונה המתבססת על ניתוח התנהגות הגולשים באתר יביאו לרוב לעלייה משמעותית בביצועים ולהגדלת אחוז הגשמת היעדים שהוגדרו מראש.