המהפך החברתי בעולם מחקרי השוק:
המהפך החברתי בעולם מחקרי השוק:
פורסם בתאריך 12/02/13 11:43, מאת הילה ליבאי

 

 

לאחרונה פגשתי יזם בתחום האינטרנט, שמשקיע את מרבית מאמצי השיווק שלו במדיה החברתית: "אני משקיע את תקציב הפרסום והשיווק של העסק החדש בבאנרים באתרים שונים מתוך מטרה להגביר טראפיק לאתר שלי, אני שוקל גם להדפיס פלאיירים ולחלק אותם אולי גם כך יגיעו לקוחות. את התנועה לאתר אני בודק בכלים שגוגל מעמידה לרשותי וזה המחקר שאני עושה." מי קהל היעד למוצר?  "אני מניח שהציבור המסורתי והדתי". ולפני שהשקעת במוצר ובאתר האינטרנט, בדקת את ההנחות האלו במחקר שוק? "לא, יקר מידי".

 

מחקר שוק נתפס באופן מסורתי כמותרות: יהיה נחמד לעשות ויתרום לתובנות, אך יקר. כיזם בתחילת הדרך או כחברה קטנה, ההעדפה היא להשקיע את המשאבים המוגבלים בשיווק. לעיתים מבוזבז כסף רב על שיווק לא ממוקד שמחקר שוק טוב לאיתור קהל היעד היה מונע. הפאנלים האינטרנטיים שינו את חוקי המשחק בעולם מחקרי השוק והובילו לירידת מחירי המחקר היום מחקר שוק הוא כלי ניהולי לקבלת החלטות שנמצא בהישג יד גם לחברות קטנות וליזמים.

 

לפי נתוני איגוד מכוני המחקר הבינלאומי Esomar, בשנים האחרונות מגמת השימוש במחקרים הטלפוניים בעולם בירידה ושיעור מכוני המחקר המשתמשים בפאנלים אינטרנטים לצורכי מחקר עולה במידה ניכרת. בשנתיים האחרונות נתח מחקרי השוק המתבצעים באמצעות פאנל אינטרנטי גבר על נתח מחקרי השוק הטלפוניים במדינות בהן חדירת השימוש באינטרנט גבוהה.

 

בפאנל האינטרנטי חברים, מרצונם החופשי, אנשים בטווח גילאים רחב המייצגים את תושבי המדינה. ההצטרפות לפאנל היא וולנטרית ועל כל סקר שממלאים צוברים נקודות אותן ניתן להמיר לתווי שי, או למטרות תרומה. נכון, מדובר באנשים שאוהבים להביע דיעה ולהרגיש מעורבות בהחלטות שיווקיות שונות. האם הם שונים ממישהו שענה באקראי על סקר טלפוני? שימוש השוואתי בפאנל האינטרנטי מול מחקרים טלפוניים לאורך זמן העלה כי כאשר שומרים על ייצוג סוציו-דמוגרפי כמו מין, גיל ואזור מגורים התשובות דומות בשתי השיטות.

 

בנוסף ליתרון הכלכלי של סקר פאנל אינטרנט ישנם יתרונות נוספים: בבתים רבים אין טלפון קווי ולכן מראש לא פונים אליהם בסקרים, הפאנל מאפשר לפנות לכל קבוצות הגיל ולכל חתכי האוכלוסייה ולשמור על ייצוג מלא לכולם.

 

שיעור ההיענות לסקרי הפאנל האינטרנטי בארץ עומד סביב היחס 1 ל-4 כאשר שיעור ההיענות לסקר טלפוני הוא 1 ל-8 ומעלה.

סקר באמצעות האינטרנט מאפשר למרואיין להשיב בזמנו החופשי וכשנוח לו, והדבר בא לידי ביטוי בתשובות מפורטות ועמוקות יותר.

 

הפאנל האינטרנטי מאפשר להוזיל את מחיר המחקר והוא נגיש כעת גם ליזמים פרטיים ולחברות קטנות.  היזם עימו שוחחתי החליט לערוך מחקר שוק. הסקר עזר לו למקד את הפנייה לחתכי גיל ספציפיים בקרב הציבור המסורתי והדתי והפתעה: גם בקרב הציבור החילוני אותו פסל מראש בגלל תחושת בטן.

 

הכותבת היא בעלת Libai תובנות ומחקרי שוק