מה משקיעים פרטיים מחפשים?
מה משקיעים פרטיים מחפשים?
פורסם בתאריך 03/01/13 11:47, מאת עפרי קדוש - מנכ"ל חברת BMORE!

 

מה משקיעים פרטיים מחפשים

במילה אחת: תשואה (Return), במשפט אחד: תשואה מקסימלית בסיכון מינימאלי. כמו כל אחד מאיתנו, אשר רוצה את המוצר שיביא לו את מירב התועלת בעלות מינימלית, גם המשקיעים מעדיפים להחזיר את ההשקעה שלהם תוך זמן קצר ככל הניתן, ואם אפשר, תוך סיכון מינימאלי של הכסף שהשקיעו.

עד כאן המובן מאליו. שאלה היא איך משכנעים את המשקיע כי המיזם שלנו הוא המעניין והאטרקטיבי ביותר עבורו. בהנחה כי נמצאה התאמה בין היזם למשקיע בכל הקשור לגורמים אובייקטיביים, כגון תחום הפעילות, גובה ההשקעה הנדרשת והאזור הגאוגרפי של הפעילות הצפויה.

תנאי ראשון וברור אותו כל משקיע רציני מבקש לבחון הוא תכנית עסקית של המיזם, אשר כוללת תחזיות פיננסיות, אך גם מחקר שוק. תכנית עסקית מעידה על רצינותו של היזם ועל הבנתו את השוק ברמה הבסיסית. כמו כן, מומלץ להצטייד במצגת או סרטון שיעבירו את המסר באופן תמציתי וישאירו למשקיעים עמם עורכים פגישות טעם של עוד.

קיימים סוגים רבים של משקיעים ולכן קשה לדרג את סדר החשיבות של הדברים, שכן הוא משתנה בין משקיע למשקיע ובין מיזם למיזם. עם זאת, ננסה למנות כמה מהגורמים שמשקיעים פרטיים בוחנים לפני כניסה להשקעה.

אחד הגורמים החשובים שכל משקיע נבון בוחן לפני ביצוע השקעה הנו הצוות המוביל של המיזם. הרקע הניהולי והמקצועי וכישוריהם של העומדים בראש הם בעלי השפעה ישירה ומכרעת על הצלחת מיזם. ניסיון, שמרנות וזהירות הן תכונות שמשקיעים מעריכים מאוד וכמו כן חשוב  כי בצוות המוביל יהיה לפחות "מוציא לפועל" אחד. ברור כי גם כימיה טובה בין חברי הצוות למשקיע היא חשובה, שכן מדובר בזוגיות שעשויה להיות ארוכה ביותר.

גודל השוק הפוטנציאליהוא גורם נוסף אשר מעסיק את מרבית המשקיעים הפרטיים. בהתאם לסוג המוצר שמציע היזם, ובהתאם לנתוני השוק (אשר חייבים להופיע באופן בולט בתכנית העסקית) – ניתן ללמוד על גודל השוק הפוטנציאלי, תוך ביצוע הערכות זהירות לגבי שיעור החדירה של החברה החדשה בכמה שלבים ונקודות זמן שונות.

אם המשקיע הוא אדם הגיוני, הוא בוודאי ירצה לדעת ולשמוע על הישימות הטכנולוגית של המוצר ושלב הפיתוח בו הוא נמצא. כמובן, ככל שתצליח לקדם את המיזם בכוחות עצמך ולהוכיח את ישימותו, כך גם ה"בייבי" שלך יהיה שווה יותר בבואך לגיוס משקיע. משקיעים יסודיים יותר ירצו לבחון גם נושאים כגון קניין רוחני, מדרגיות[1], רמת תחרות ועוד.

וגם:

דבר נוסף שמעניין משקיעים רבים הוא אסטרטגיות לביצוע אקזיט. המשקיע הנפוץ יעדיף לבצע אקזיט כמה שיותר מהר מרגע ההשקעה, ולא להיכנס לתהליכים של פיתוח המוצר המתקדם, שיווקו והפצתו. על כן, אם מדובר בתחום מתפתח בו נרשמו לאחרונה רכישות/מיזוגים על ידי גופים גדולים – הדבר יקסום למשקיעים. אסטרטגיה ופוטנציאל לביצוע אקזיט הם דברים אשר כדאי שיופיעו במצגת למשקיע.

 

עפרי קדוש, מנכ"ל חברת Bmore,  המהווה בית חם לעסקים ולחברות Startup בשלבי התפתחות שונים. החברה מעניקה שירותי פיתוח וייעוץ עסקי תוך התמחות בכתיבת תוכניות עסקיות, וכן השגת מימון ממקורות פרטיים ובנקאיים.

 

 



[1]Scalability