חשיבותה של מדיניות הפרטיות במיזמי רשת
חשיבותה של מדיניות הפרטיות במיזמי רשת
פורסם בתאריך 06/11/12 15:16, מאת עו"ד פנחס קראון

 

בעבר, מיזמי רשת לא נתנו משקל מספק, אם בכלל, למדיניות הפרטיות על אף היותה הכרחית בעת איסוף וריכוז מידע על גולשים.

פגיעה בפרטיות איננה מעשה של מה בכך- מדובר באיסור מפורש הטומן בחובו עוולה אזרחית, הגוררת פיצויים ללא הוכחת נזק, ונחשב לעבירה נושאת עונש (כשזו נעשית במזיד).
 
במאמר זה אבקש להראות, כמו ש Google ורבים וטובים אחרים למדו על בשרם, שמדיניות הפרטיות עומדת בזכות עצמה במרכז התשתית המשפטית הנדרשת ממיזם הרשת. 
רבות הן הדרכים לפגוע בפרטיות הגולש – משתילת Cookies (עוגיות- קבצים המאוחסנים במחשבו של הגולש והמשמשים לשמירת מידע על ידי האתרים) ועד איסוף כתובות מעשה של מה בכך- מדובר באיסור מפורש הטומן בחובו עוולה אזרחית, הגוררת פיצויים ללא הוכחת נזק, ונחשב לעבירה נושאת עונש (כשזו נעשית במזיד דוא"ל לשם שליחת דיוור פרסומי ("ספאם"). נראה כי הרשת היא כר נרחב לשימוש זדוני במידע הנמסר על ידי הגולשים. 

לשם המחשה, לפני זמן מה נודע כי חברה בשם Gotham Dating Partners הקימה אתר היכרויות המתבסס אך ורק על מידע אשר נאסף מאתרי רשתות חברתיות (ובראשן אתר Facebook), בטענה כי מדובר אך ורק במידע פומבי, אשר פורסם לכאורה על ידי המשתמש לכולי עלמא, ולפיכך לא נעשתה שום פעולה "זדונית" או מפרת חוק באיסוף המידע והרכבתו מחדש. אך פגיעה בפרטיות איננה חייבת להיות דווקא "זדונית", היא איננה חייבת להיות מלווה באיסוף מידע ממחשבו של הגולש התמים, בהסתרת קטעי קוד בתוכנות הנמסרות לשימוש משתמש הקצה או במכירת מידע פרטי לידי גורמים אפורים. למעשה, כדי לפגוע בפרטיות הגולש מספיק לבצע, כדברי סעיף 2(9) לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ("החוק"), "שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם או מסירתה לאחר, שלא למטרה שלשמה נמסרה". 
 

זו למשל, אחת המסקנות העולות ממקרה אשר ראשיתו בתחילת 2010, עת החליטה חברת Google להצטרף לאופנת הרשתות החברתיות בעזרת הקמת הרשת החברתית Google Buzz, וסופו בימים אלו ממש. 
במקום לנקוט בדרך המלך ליצירת בסיס משתמשים ל- Google Buzz שיווק המיזם לציבור הרחב ולמשתמשי מכלול שירותיה של חברת גוגל ולהציע להם להצטרף מרצונם לרשת החברתית, בחרה חברת Google במעין "קיצור דרך" משיכת משתמשים "בעל כורחם" משירותי Google אחרים, במיוחד משירות הדואר Gmail. משתמשי Gmail "הוזמנו" להצטרף לשירות Google Buzz, אך בין אם בחרו לקבל את ההזמנה או להתעלם ממנה, גילו את עצמם מעורבים במיזם החדש ובשינויים הנלווים אליו.
הרשת החברתית החדשה נולדה בקול תרועה רמה ומשתמשי Gmail גילו כי נכפתה עליהם מערכת יחסים חדשה עם קולגות וחברים, לא עוד חברים לעט כי אם חברים של ממש; לא עוד התכתבות, אלא עדכון כלל  ה"חברים" בשינוי סטאטוס. שנה וחצי לאחר השקת הרשת החברתית הזו, הסתיימה תביעה ייצוגית נגד Google בפשרה, שהחברה שלמה בה לתובעים $8,500,000; תביעה ייצוגית נוספת הסתיימה זה עתה בקביעת התערבות אינטנסיבית של רגולאטורים במדיניות הפרטיות של Google ובהכפפתה לביקורות מתמשכות (למשך 20 השנים הבאות!) של נציבות הסחר הפדראלית, וכך הגיע ה "buzz" לסופו בקול ענות חלושה.
לחברת Google אכן היה בסיס גולשים רחב ו"מתכון בטוח" ליצירה מהירה של חברים ברשת החברתית, אך בסופו של דבר, הפעולה שבוצעה על ידי Google בפועל הייתה שימוש במידע שנמסר על ידי הגולש באופן החורג מהמטרה שלשמה נמסר, או אם תרצו – אי התאמה בין מדיניות הפרטיות אשר הוצגה לגולשים בעת  שנרשמו לאתר ובין הפעילות שבוצעה בפועל.
סביר להניח כי גם גורלה של חברת Gotham Dating Partners יהיה דומה, אך ענייננו איננו באותה פעילות "אפורה", כי אם דווקא בפעילות עסקית "נקייה" לכאורה, ובשאלה כיצד אפשר מלכתחילה לוודא שזו לא תעורר בעיות.
כאשר אנו עוסקים במיזמי רשת, קיימת כאמור פעמים רבות נטייה להתמקד בהסכם המשתמש (הידוע גם בשם תקנון אתר) ולשכוח עד כדי התעלמות מוחלטת את מדיניות הפרטיות של האתר. מדיניות זו היא עניין של הכרח בעת איסוף וריכוז מידע על גולשים, שכן בהתאם לסעיף 11 לחוק – בעת פנייה לאדם בבקשה למסור מידע לשם החזקתו במאגר מידע, עלינו להודיע לגולש בין היתר מהי המטרה לשמה מבוקש המידע. אולם מדיניות הפרטיות איננה "עלה תאנה" ואיננה נדרשת רק במקרים אלו. היא שקובעת  בסופו של דבר מה מותר לבעלי האתר, ובעיקר מה אסור להם לעשות במידע שהם אוספים. כזכור, סעיף 2(9) לחוק כולל במסגרת הגדרתו ל-"פגיעה בפרטיות" גם שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם או מסירתה לאחר, שלא למטרה אשר לשמה נמסרה הידיעה.
אם כן, כאשר אנו נתקלים בהוראה מפורשת האוסרת עלינו להשתמש במידע שלא למטרה לשמה הוא נמסר, חשוב שנדע לבטח, לפני השימוש, שהוא עולה בקנה אחד עם המטרה אשר עמדה בעיני הגולש בעת מסירתו. אפשר לוודא זאת רק כאשר אנו דואגים מלכתחילה לקבל את הסכמת הגולש לכללי מדיניות הפרטיות, וכאשר זו אכן תואמת לצרכים הצפויים. 

מדיניות הפרטיות היא העומדת בתווך בין האסור לבין המותר, במרכז התשתית המשפטית הנדרשת ממיזם הרשת, וככזו היא ראויה להתייחסות המשפטית הנכונה.

למידע נוסף בנושא זה, ניתן לפנות לעו"ד פנחס קראון, מפירמת עורכי דין הבינלאומית זיסמן, אהרוני, גייר ושות (ZAG). לפירמה שלושה משרדים בישראל, שלושה סניפים בארה"ב במסגרתZAG/S&W , שלושה סניפים בסין במסגרת  ,ZAG/JUNZEJUN וכן סניפים באירופה ודסק בהודו.